Az Rzso-jelenség
2009 július 3. | Szerző: Fülöp |
Két, egymást kiegészítő mottóval szeretném az írást kezdeni, amely nem egy konkrét személyről szól valójában, hanem egy tömegjelenségről, amelynek nevezett csupán egy képviselője a sokból:
“A Szent Szellem mindent felderít, még Isten mélységeit is.” (Pál apostol)
“Még soha a világon a mai európai embernél az anyagi életbe jobban elmerült lény nem élt, beleszámítva az őserdő vademberét is. Ennek az embernek a kezében a magasrendű eljárások olyan mágikus technikává lesznek, amelynek hatása kiszámíthatatlanul veszedelmes……..E barbár tömeg azonnal a szentélybe akar törni és ezoterizmusra éhezik, pedig még a kezét sem tudja megmosni. Az első lépés a hagyomány felé nem lehet más, mint a tanítványi alázat: mert az embert nem a technika alakítja át, hanem a szellem. Az alkalmazás ideje és módja, ha a szellem arra megérett, s arra szüksége van, önmagától elkövetkezik.” (Hamvas Béla)
A modern ember az anyagi létbe süllyedt. Ez azt jelenti, hogy a lélekről, szellemről, Istenről közvetlen élménye, tapasztalata, tudása nincsen. Van viszont éhsége.
Életéhség: bár látszólag igazra, szépre, jóra szomjazik, a szellemi állapotából fakadóan ezt összekeveri a boldogsággal, a sikerrel, a bódultsággal.
Élete nem valósulhat meg az anyagi lét keretei között, sőt, kudarcot vall, ezért sóvárog.
A sóvárgásához a maga szintjén keres táplálékot, azonban ha a lelkiséghez ilyen módon közelítünk, akkor a lelkiség nem felemeli az embert, hanem az ember lealacsonyítja a lelkiséget.
Ami nem váltható át a hétköznapok világára, az neki már túl magas, elvont, és érdektelen.
Mivel unatkozik, unja az életét és magát, és tartalomra vágyik, ezért rögtön rábukik arra, amiben szenzácziót, szokatlant lát, ami gyors magyarázatot kínál, de nem a köznapi módon.
Képzeljük el, hogy a faragatlan és képzetlen kisfiú beront a szépen feldíszített templomba, és kénye kedve szerint elveszi azt, ami tetszik neki. Az oltáron ott van a főhelyen a Könyv, amelyben a tudás nyilatkozik meg. A Könyv az egyetlen, amely maga dísztelen, és kissé kopott, de a templom fő értéke.
A kisfiú ügyet sem vet a Könyvre (valószínűleg még olvasni sem tud), mert még kép sincsen benne, de mindent, ami csillog-villog, ami szép színes és díszes, azt összeszedi, ám valójában még azokat sem tudja értékükön kezelni, amiket összeszed. Nincs érzéke és képzettsége a művészethez, ezért a legremekebb kézműves termékekben sem a tudás és harmónia szépségét csodálja, hanem a színét, fényét, a ragyogását.
Ismert történet, hogy a felfedezők üveggyöngyökkel fizették meg a vadembereket. A vadember mindenütt egyforma: neki gyémánt vagy üveg ugyanaz, mert csak a csillogást látja.
Ez az ezotéria, és ezek az ezoterikusok, és ez az Rzso-jelenség: nincsen egység, nincsen tudás, nincsen gerince az egésznek.
Valamely hagyományban megnyilatkozó egység nem más, mint az a kapocs, ami összeköti a részleteket. Ha belépünk bármely vallás templomába, akkor ott egységes stílussal fogunk találkozni, amely minden elemet egységbe foglal. Az oszlopok, az ablakok, a szobrok, a térrendezés, a képek, stb……..Ezek mind önálló alkotások, amelyeket a templomot létrehozó szellem, gondolat, hit egységbe ötvöz.
Minden mindennel összefügg: a lélekvándorlás, a sors, a megszabadulás, Isten, az élet, az ember, a lét,…………. Ezek a fogalmak nem állhatnak magukban, mert függnek egymástól. Olyanok, mint a templomban az oszlop, az ablak, a tér, az oltár, a kép, a szobor.
Akkor jöhet létre templom, ha van valami, ami összeköti, elrendezi a sokféle elemet. Egységbe foglalja.
Ehelyett mit láthatunk az Rzso-jelenségben?
Szenzációt. Felfedezést. Titkokat. Üveggyöngyöket. Magyarázatokat. Babonákat. Hiedelmeket. Varázsigéket. Jelszavakat. Megható gondolatokat (nem kell, hogy igaz és valós legyen, ha már megható, az jó) – és mindezt anélkül, hogy bármi mélyebb tartalom összefogná ezeket.
Az életét szürkének és unalmasnak érző európai ember, aki éhezik valami lelkiségre, hiánytól szenved a saját életében, és amúgy is labilis a személyisége, hinni szeretne. De miben is szeretne valójában hinni? Önmagában.
Mivel nincs belső élete, ezért a csillogás vonzza. A szép mondatok, a harmóniát igérő jelszavak, a felületes filozófiák. Az ezotériában is csak azt a lehetőséget látja, hogy boldogabb és sikeresebb legyen.
A lelkiség alatt azt érti, hogy attól majd boldogabb lesz. Számára a lelkiség a boldogabb élet újta. Ennyit ért és érez az egészből.
Nincs kapcsolata a valósággal (sem az őt körülvevővel, sem a benne mélyen elrejtőzővel), ezért hitének elemei irreálisak, és még csak nem is szépek, hanem giccsesek.
Az egész tudása kimerül a sokféle könyvből, valláspótlékból összeollózott frázisokkal, mondatokkal. Nem tudja elválasztani a valótlant és a valóságosat. Az igazat és a hamist.
Az alapján válogat, hogy mi van rá hatással. Leginkább persze az érzelmi síkján, a gyomor szintjén. Amit pozitívnak érez, azt rögtön elfogadja, amiben negatívumot lát, azt elveti – ez a módszere a megkülönböztetésre. És így jön létre széplelkek világa, amelyben nincsen negatívum, mert az a rosszak rossza.
Nincs egység, nincs tudás, csak színes kövecskék, innen-onnan elvett díszek, babonák, hiedelmek.
Nem a tudatlanság, és a gondolkodás alacsony szintje a bántó. Hanem a szellem vaksága és szendergése. Az a mohó esetlenség, és tisztátalanság, ahogy a templomba beront.
Az európai turista mintapéldánya. Nem tudja mit is kell néznie, de azt tudja, hogy néznie kell valamit. Néz, de nem lát. Hazamegy, és lelkesen elmeséli, mi mindent nézett meg. Semmi hozzáértés, semmi elmélyülés, csak a gyűjtőszenvedély. Látvány, híresség, nevezetesség, csillogás, sznobizmus, rohanás egyik helyről a másikra. Mindent befalni, mindegy, hogy helyi konyha, vagy templom, vagy várrom, vagy festmény…….Mindent akar!
A turista másik változata, aki elmegy a világ másik pontjára, hogy a tengerben áztassa a lábát, olyan üdülőközpontban, amelyet a kedvéért hoztak létre. Teljesen mindegy, hogy melyik országban van, a történelme, kultúrája nem érdekli. Az üdülőparadicsomból ki sem mozdul, legfeljebb a környező hegyeket járja. A lényeg, hogy Ott volt, abban az országban.
Az a lelkiség, amely ezekben a turistákban testet ölt, ugyanaz, amellyel az Rzsok a lélek területén tevékenykednek.
A szakrális személy útja kettős: felfelé majd lefelé. Megteszi az utat Istenhez (aki most legyen itt a legmélyebb tartalom és lényeg szimbóluma), majd visszatér a világba, és a magával hozott fényt, tudást, szellemet ötvözni akarja az élettel. Fentről lefelé. Bentről kifelé. Megszenteli a dolgokat, de nem elvontan, hanem azzal a móddal, ahogyan feléjük fordul. Mivel valós alapokon áll, a megvalósítás nehézségeit minden pillanatban átéli.
A szakrális személy nem azonos azzal a félkegyelmű fantasztával, akit az ezotéria célként lefest: a nyájas, csöpögő, szentimentális, érzelgős, mindenre közhellyel és frázissal válaszoló szeretetteli, mindent toleráló, harmónikus hólyaggal (a hólyagnak csak felülete van, tartalma nincs).
Az ezotéria szentje és idolja a jóságos és mosolygó cukorkaárus a játszótéren.
A szakrális személyben, mivel mindent magához emel, és semmit nem taszít el az emberi létből, a szenvedély, a harag ugyanúgy megnyilatkozik, mint a szeretet és az elfogadás. A széplelkek képzelgése az örökké a szeretettől vigyorgó paprikajancsi.
Az Rzsok a szakrális személlyel ellentétben menekülnek az élettől, a nehézségtől, a kudarctól (tehát nem Istenhez mennek szeretetből-szenvedélyből), álomvilágot teremtenek, ebből a kusza álomból azután visszatérnek, és megpróbálják olyannak látni az életet és a világot, ahogy álmukban elképzelték. Ezt a praktikát hívják bevonzásnak, a gondolat teremtő erejének, és pozitív gondolkodásnak!
Semmi alázat! A széplelkű fantaszta azt akarja, hogy olyan dolgok történjenek vele, olyan legyen a világ körülötte, amilyennek képzeli és akarja. Már régen nem arról van szó, hogy megismerje a világot, megértse, hanem fordítva: a világ váljon olyanná, ami neki jó és kellemes!
Régen a tisztességes fantaszták ültek az elfüggönyözött szobáikban, és az álmaikba menekültek az élet elől. Az ezoterikus fantaszták viszont már kimennek az utcára, és azt hirdetik, hogy ha erősen koncentrálnak, akkor a világ olyan lesz, mint a képzelgéseik. És koncentrálnak. És koncentrálnak…..A tisztességes fantaszta tudta, hogy menekül, hogy szenved a valóságtól, ezért begubózott. Az ezoterikus fantaszta viszont már szakít ezzel a tudással, ő nem beteg, nem mániás, ő teremt és bevonz, és az ő fantazmagóriája a valóság maga…..
Ez nem a megszentelés folyamata. Ez a jelenség megtölti a zártosztályok folyosóit. Ebben nincs világosság, fény, ebben hazugság és tévelygés van, ami végül szükségszerűen elbukik.
Bevonzás, pozitív gondolkodás, teremtő képzelet! Van ezekben az emberekben alázat, félelem? Szégyentelenül és kétely nélkül befolyásolni akarják a világot a maguk számára, ám az a kérdés meg sem érinti őket, hogy van-e joguk hozzá! Arról nem hallottak, hogy a mágikus aktivitás is karmát eredményez. Fel sem ötlik bennük semmi ilyesmi! Még az sem vetődik fel bennük, hogy igazi, mély tudás és tiszta lélek nélkül van-e alapjuk a valóságot befolyásolni! Odáig pedig végképp nem jutnak el, hogy a tetteiknek mi lehet a következménye hosszú távon! Semmi sem számít, ha az ő boldogságuk a tét! Nincs itt se lélek, se szellem, csak mohó és sötét önzés!
Nem az a lényeg, nem az a kérdés, hogy van-e lélekvándorlás, van-e karma, van-e mágia, van-e bevonzás. A lényeg az a mód, ahogy ezekhez a kérdésekhez valaki nyúl.
Az Rzsok a sötétség útját járják. Teljesen egyértelmű, hogy a tevékenységük nem az éberséget fokozza, hanem a káoszt és az egyéni önkényt növeli. Írásaik, szavaik, gondolataik nem megvilágítják a lényeget, nem feltárnak, hanem bódítanak, kapaszkodót nyújtanak, és semmiben nem különböznek az italtól, drogtól……és ők sem különböznek azoktól, akik pótszerekre szorulnak ahhoz, hogy elviseljék az életüket.
Nincs itt a türelem és a megértés ideje. Meg kell védeni a templomot a betörő és fosztogató gyermekektől.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:
A változatosság gyönyörködtet !
Az én linkgalériámban megfértek mind a ketten !
s, hogy mennyire komolytalan, mennyire komikus ez a világ:
http://www.kulinarisvilag.hu/hun/horoszkopok/pizzahoroszkop
Én már várom a sampon, fazon, és autó horoszkópot.
:))
…o-ó, autó horoszkóp létezik….
Fülöp,
azért kíváncsi lennék mit mond a Hagakure a tapintatos vélemény nyilvánításról.
Kedves Fülöp!
Lassan minden nap beszélek olyannal,aki egyre jobban hisz ezoterikus dolgokban. Főleg a véletlen, a sors, és az erőltetett pozitív gondolkodás a leginkább emlegetett téma.
Tőlem távol állnak ezek az eszmék, gondolatok. Ez az én dolgom. Hogy ők miben hisznek, az meg az övék.
De ha én nem akarom őket megtéríteni, akkor ők minek akarják folyamatosan lenyomni a torkomon a dolgaikat?
Miért győzködnek minduntalan nevenincs könyvekkel, számomra ismeretlen emberekkel?
Engem az zavar, hogy nincs társalgás, amibe ne kerülne elő ez a téma, és ha valaki nem akar részt venni ennek a taglalásába, akkor csapatostul támadnak a meggyőzött hívek, hogy „bevonzzanak”.
Köszönöm én nem kérek belőle!!!
Kedves Lé!
Azon kívül, hogy bánt a stílusa az írásnak, mi a véleményed? Mert gondolom azért valamilyen van!
Kedves Letti!
Nem csak az ezoterikusok ilyenek ám, hanem minden ember, aki úgy érzi, hogy olyasmit talált, ami az életét felemeli, egy csapásra megoldja. Onnantól felcsap térítőnek. Azzal akarja igazolni a maga számára is a hitét, hogy másokat meggyőz…….egyedül nem érzi magát biztonságban………..Megértelek, tudom, hogy borzasztóak tudnak lenni. Mindig szálka volt a szememben ez a mentalitás……..:)))
Kedves Bodza!
Rohanok megnézni a VW horoszkópót! Köszönöm Neked! :)))
Kedves Lé!
A tapintatot azáltal valósítottam meg, hogy nem Rzso blogjában osztom az észt, nem erőszakolom magamat rá, nem akarom megtéríteni.
Amúgy pedig az írásom nem kifejezetten róla szól, hanem felhasználja az ő karakterét, azt jelenségként kezeli…….
Kedves Letti és Fülöp !
Valóban csak az írás módját találom nem helyénvalónak,a lényegével,mondanivalójával egyetértek. A különbség Fülöp véleménye és az én véleményem között , hogy ő tudatosan átlátja , míg én tudatlanságomban is csak érzem.Úgy gondolom túl nagy falat ez ,hogy egy egyszerű emberi lény/azaz én/ megpróbáljam ezoterikába, vallásba ,vagy épp a tudományba rendszerezni , belepaszírozni a létezést …..
Ne áltasd magad vele, nem valósítottad meg.
Kedves Lé!
Dehogy áltatom magamat, nem akartam tapintatos lenni egy pillanatra sem, és azt hiszem, ez eléggé látszik is.
Az viszont tagadhatatlan, hogy zaklathatnám mindazokat a blogjukban, akik nekem nem tetszenek. Van, aki így jár el, és ezt már viszont helytelennek tartom……..
Kedves Lé!
Tetszett a válszod a kérdésemre.
Mégegy kérdés:
ha valaki megpróbálja szavakba önteni, alátámasztani, tényekkel igazolni a gondolatait rajtad kívül,az hiba lenne?
Valójában a gúnyos hangnem ami taszít?
Gondolom nem, hiszen az előbbi hsz-ed már ebben a stílusban fogant.:)
Szerintem különben nagyon jól kezdted boncolgatni a kérdést, csak elakadt.
Fülöpnek!
Legalább már tudom,hogy Rzso blogot vezet:DD
Óvatosan nyitom meg mostantól a blogokat, nehogy megszálljon a szentlélek.:))
(ez nem személyes gúnyolódás, csak viccelődés) mielőtt még valaki a nyakambavarná:DDD
Sajnálom ,ha úgy jött le ,hogy nem tudom elfogadni,ill. befogadni mások véleményét vagy gondolat menetét. /Amúgy van ilyen is!/ Fülöp szerintem nem gúnyolódott,de véleménye /mint mindig/ éles .Rzso az én szememben egy kedves, őszinte ,segítő szándékú nő.Fülöp egy öntörvényű,igazságszerető/-kereső/,erős férfi.Nem egyenlők az erőviszonyok.Olyan,mintha az erősebb bántaná /megbántaná/ a kicsit.NEM HELYÉNVALÓ!Nem egyszerűen helyrerakta, hanem bántotta.Pedig Rzsó nem akarta “megtéríteni”.
Igen,én szeretek esetleg gúnyolódni is , ha nem túl bántó,ill.csak akkor teszem,ha már van előélete a párbeszédnek és tudom,hogy azt előre viszi és nem megfojtja.
Az elakadásban szerepe van annak is,hogy dolgoztam.
Kedves Lé!
A hivatalos válaszomon túl azt fontosnak tartom, hogy van igazságod, bár nem látom ennyire egyértelműnek a kérdést. Számomra is dilemmát okoznak ezek a helyzetek……………
Szeretem Hamvas Bélát.